شایستگی های پایه فنی و غیر فنی شاخه فنی و حرفه ای

دروس پودمانی دروسی هستند که شامل 5 پودمان بوده که به مرور در طول سال تحصیلی تدریس می شوند. بعد از تدریس هر بخش دبیر مربوطه از آن بخش امتحان می گیرد. هر بخش (پودمان) برای هر درس دارای عنوان متفاوتی می باشد.

======================================================================

پاره ای از موارد که مدیران و معاونین باید بدانند

✍️ شایستگی های پایه فنی و غیر فنی شاخه فنی و حرفه ای
👈 شیوه نامه نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های پایه، فنی و غیر فنی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش مطابق با بخشنامه شماره ۴۱۰/۲۱۱۹۱۲/۵۸ به تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
📍 در ابتدا باید گفت که دروس شاخه فنی حرفه ای و کاردانش به طور کلی شامل چند بخش می باشد:
۱- دروس عمومی پایه 
۲- شایستگی های فنی 
۳- شایستگی های غیرفنی
۴- شایستگی های پایه


📕 مواد درسی شایستگی های فنی و غیرفنی از فرار زیر می باشند: 
۱) شایستگی های فنی (شاخه فنی و حرفه ای) شامل
الف: درس های مشترک گروه های تحصیلی نقشه کشی فنی رایانه ای، عناصر و زبان بصری، آب، خاک و گیاه، ارتباط موثر
ب: دو کارگاه ۸ ساعته در هر رشته شاخه فنی و حرفه ای
ج: درس دانش فنی پایه / دانش فنی تخصصی در شاخه فنی و حرفه ای
۲) شایستگی های غیرفنی شامل (الزامات محیط کار، مدیریت تولید، کاربرد فناوری نوین، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه‌ای)
۳) شایستگی های پایه شامل (ریاضی ۱، ریاضی ۲، ریاضی ۳، فیزیک، شیمی، زیست شناسی)

 

✍️ موارد مربوطه در خصوص دروس شایستگی:
🖊 دروس شایستگی های پایه فنی و غیر فنی به استناد شیوه نامه مربوطه به صورت پودمانی ارائه و ارزشیابی می شوند این پودمان ها مستقل از یکدیگر بوده و نصاب قبولی هر یک از آنها ۱۲ است.
📍 چنانچه دانش آموزی از هر ۵ پودمان یک درس، نمره نصاب قبولی کسب کند، میانگین آنها به عنوان نمره درس در کارنامه ثبت می شود؛ در غیر این صورت در کارنامه دانش آموز و در ستون مربوط به آن درس واژه ناتمام درج شده و دانش آموز موظف است آن پودمان را در طول دوره تحصیلی بگذراند.
🖊 هر یک از مواد درسی فوق شامل ۵ فصل مستقل می‌باشد و ضروری است برای هر فصل ارزشیابی مستقل از هنرجو صورت گیرد و یک نمره مستقل برای آن ثبت گردد.
🖊 ارزشیابی از فصل ها مطابق با جداول استاندارد ارزشیابی تحصیلی صورت خواهد پذیرفت و در نهایت یک نمره بر اساس نظام نمره گذاری صفر تا بیست برای هر فصل در سامانه ثبت می گردد.
🖊 شرط قبولی در هر فصل کسب نمره حداقل ۱۲ می باشد.
🖊 فرایند آموزش و ارزشیابی در دروس فوق الذکر به صورت پیوسته و بدون وقفه از اول مهرماه هر سال شروع و تا پایان خرداد ماه ادامه می یابد لذا ارزشیابی هر فصل بعد از اتمام و آن صورت خواهد گرفت و ارزشیابی فصل ها به خرداد ماه موکول نخواهد شد.
🖊 زمانی هنرجو در هر درس از درسهای فوق قبول اعلام می‌گردد که در هر پنج فصل درس مربوطه نمره حداقل ۱۲ کسب کند. در این صورت میانگین نمره های پنج فصل به عنوان نمره پایانی درس در کارنامه تحصیلی هنرجو منظور خواهد شد.
📕 تبصره- ارزشیابی مجدد صرفاً در فصل یا فصل‌هایی که حداقل نمره مورد نظر در آن کسب نشده است با برنامه ریزی هر هنرستان صورت خواهد پذیرفت و چنانچه هنرجو به هر دلیلی تا پایان خردادماه شایستگی لازم را در یک یا چند فصل کسب ننماید، می تواند تا پایان سال تحصیلی برای ارزشیابی مجدد در آزمون شرکت نماید.
🖊 هنرجویانی که در یک یا چند پودمان از دروس شایستگی فنی و غیرفنی موفق به کسب نمره قبولی نشده‌اند در دوره تابستانی و امتحانات شهریور ماه صرفاً باید همان پودمان را در ارزشیابی مجدد شرکت کنند.


🏵 توجه: طبق تبصره ۲ ماده ۷۱ و ۸۲ آیین نامه آموزشی، دروسی که نصاب قبولی آنها دوازده است، شامل تکماده نمی‌شوند.


✏️ هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در دروس شایستگی های پایه به شرطی می توانند از تبصره ذیل ماده ۸۲ روزانه و ماده ۶۶ نیمسالی واحدی استفاده کنند که علاوه بر کسب نمره شایستگی ۲ (کسب شایستگی در حد انتظار) در حداقل سه پودمان، میانگین نمره تمام پودمان های آن درس کمتر از ۷ نباشد.
👈 شایان ذکر است نصاب قبولی در دروس شایستگی های پایه ده ۱۰ می باشد مشروط بر اینکه در همه پودمان های مربوط به این دروس نصاب شایستگی ۲ (شایستگی در حد انتظار) کسب نماید.

 

استعلام پیرامون ارزشیابی شایستگی محور

نحوه ارزشیابی شایستگی محور

شرایط استفاده از مفاد ماده 82 و 86 آیین نامه روزانه و نیم سالی

 

برای دریافت متن پی دی اف این مطلب می توانید از عنوان زیر استفاده نمایید.

شایستگی های پایه فنی و غیر فنی شاخه فنی و حرفه ای