15 آبان؛ جشن میانه پاییز

15 آبان؛ جشن میانه پاییز

 

جشن میانه پاییز, 15 آبان جشن میانه پاییز,آئین های جشن میانه پاییز

پانزدهم آبان برابر با جشن میانه پاییز

 

15 آبان؛ جشن میانه پاییز
جشن میانه فصل پاییز و زمان گاهَنباری بنام «اَیـاثْـرِم» در اوستایی «اَیـاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما» نامگذاری شده است.
جشن‌ها و فاصله‌های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد. چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله، و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است. این اندازه‌ها و فاصله‌های تعریف شده در متون و منابع کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه‌های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی فعلی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است.

 

گاهنبار ایاثرم / جشن میانه پاییز:
هنگام این گاهنبار از روز اشتاد ایزد تا روز انارام ایزد از ماه مهر (ماه مهر هفتمین ماه تابستان بر طبق گاهنامه ایران باستان می باشد) برابر با ۲۰ تا ۲۵ مهر ماه است. نام این گاهان بار از واژه اوستایی “ایاسریمه” گرفته شده است . یعنی آغاز سرما، و زمان برگزاری آن در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود باز می گردند. در باور سنتی زرتشتیان، گاهنبار ایاسرم گاه هنگامی است که خداوند گیاهان را آفریده است.


این گاهنبار نیز اکنون همانند گاهنبارهای چهره های دیگر و با همان شیوه در خانه و یا تالارهای عمومی برگزار می شود. بطور کلی عنصر دینی این جشن ها خواندن “جشن”  (Jashan) و نیایش است که موبدان انجام می دهند و حاضرین در جشن (Jashan) دست یکدیگر را می گیرند و همازور (هم پیمان، هم باور، هم اندیش) می شوند زیرا، پیروزی و کامیابی در یگانگی و همازوری است به ویژه در گذشته تحمل در برابر بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، زلزله، طوفان و مانند آن تنها با همازوری و پشتیبانی از یکدیگر شدنی بود. شرکت در مراسم گاهنبار وظیفه دینی برای همه بود؛ هزینه آن را همه داوطلبانه و هر کس به اندازه درآمد و تواناییش می داد ولی همه به یک اندازه در آن “هم بهره” می شدند.


عنصر اجتماعی این جشن ها در این بود که همه زرتشتیان، زن و مرد، پیر و جوان و کودک، فقیر و غنی، ارباب و رعیت، همه یکسان در آن شرکت می کردند و در یک جا گرد می آمدند از یک سفره و از یک غذا می خوردند و این امر باعث همبستگی بیشتر اجتماعی می شد.
علاوه بر این در پایان این مراسم آن چه از خوردنی باقی مانده بود به خانه افراد بینوا و نیازمند فرستاده می شد و این جزئی از “نیکوکاری و دهش” است که در دین زرتشتی ستوده و سفارش شده است.

جشن آبان گان

جشن آبان گان

در فرهنگ ايرانيان قديم و زرتشتيان امروز روز دهم آبان، آبان روز نام دارد وقتى نام روز و ماه در فرهنگ زرتشتى يکى شد، جشن برپا مى شود. دهم آبان نيز به جشن آبانگان اختصاص دارد.

آبان به نام آب و فرشته آب است. اين فرشته به نام «برزيزد» نيز خوانده مى شود. در اوستا «اپم نپات» و در پهلوى «آبان» گفته مى شود. آب جمع باران است. در اوستا و پهلوى «آپ» و در سانسکريت «آپه» و در فرس هخامنشى «آپى» است. اين عنصر مانند عناصر اصلى (آتش، خاک، هوا) در آيين مقدس است و آلودن آن گناه است و براى هر يک از آنها فرشته مخصوصى تعيين شده است.

ادامه نوشته

نجوه ي شركت در جلسات آموزش مجازي

نجوه ي شركت در جلسات آموزش مجازي

با عرض سلام و وقت بخير خدمت كليه ي همكاران محترم شهرستان بویین میاندشت

پس از بررسي هايي كه در زمينه نرم افزارهاي موجود جهت برگزاري كلاس هاي آموزش مجازي بصورت كنفرانس داشتم ، مناسب ترين گزينه رو Team Viwer ديدم. از همين رو از كليه ي همكاران محترم تقاضا مي گردد جهت برگزاري كلاس هاي آموزشي ، فايل راهنماي آموزشي و همچنين نرم افزار فوق رو كه به صورت پرتابل (بدون نياز به نصب) پيوست كردم ، دانلود نمايند.

فایل‌(های پیوست شده
.pdf  team-viewer.pdf (اندازه: 960.38 KB / تعداد دفعات دریافت: 129)
.exe  TeamViewer.Enterprise.8.0.20935.Portable.exe (اندازه: 5.4 MB / تعداد دفعات دریافت: 83)

آموزش نصب نرم افزار حسابداری و آشنایی با امکانات و قابلیت های سیستم

آموزش نصب نرم افزار حسابداری و آشنایی با امکانات و قابلیت های سیستم

 

نصب نرم افزار:

جهت نصب نرم افزار حسابداری مدرسه سی دی مربوطه را در درایو سی دی قرار داده تا به طور خودکار پنجره (شکل 1) باز شود. سپس روی منوی نصب نرم افزار کلیک کرده و در پنجره های بعدی کافی است که روی دکمه ««Next»» کلیک کنید.

سیستم حین نصب ، پیش نیازهای نرم افزاری لازم را نصب خواهد نمود.

 

 

شکل 1

 

 

ادامه نوشته